“Dışkı nakli” koalaların hayatını kurtarabilir

Koalalar yaşam alanlarının kaybolması, hastalıklar ve iklim değişikliği nedeniyle büyük baskı altında

Avustralyalı ve keseli hayvan; habitat kaybı, hastalık ve iklim değişikliği nedeniyle artan baskı altında (Queensland Üniversitesi)

Yeni bilimsel araştırmaya göre “dışkı nakli” koalaların besinlerini çeşitlendirerek hayatlarını kurtarabilir.

Bazı koalalar sadece bir tür okaliptüs ağacı ile besleniyor. Bu da habitat kaybına karşı çok hassas oldukları anlamına geliyor. Koalaların besinlerini çeşitlendirmek isteyen bilim insanları, tek türle beslenen hayvanlara farklı bir okaliptüs türüyle beslenen diğer kolaların dışkı mikroorganizmalarını içeren haplar verdi.

Hayvan Mikrobiyomu adlı bilimsel yayında yer verilen çalışmaya göre araştırmacılar, bu dışkı haplarının koalaların mikrobiyomlarını değiştirdiğini keşfetti. Bu da söz konusu hayvanların artık farklı okaliptüs türlerini yiyebilecekleri anlamına geliyor.

Gelecek yıllarda daha da artması beklenen kuraklık ve sıcaklıktan olumsuz etkilenen Avustralyalı keseli tür; yaşam alanlarının kaybolması, hastalıklar ve iklim değişikliği nedeniyle büyük baskı altında.

Queensland Üniversitesi'nden, araştırmanın lideri Dr. Michaela Blyton “2013’te koala popülasyonu çok yüksek yoğunluğa ulaştı. Bunun sonucunda yemeyi tercih ettikleri Eucalyptus viminalis gibi ağaç türleri kurudu” dedi.

Bu da açlığa bağlı ölümlerin yüzde 70’inin nedeni oldu. (...) İlginç olansa şuydu: Koalalar açlıktan ölmelerine rağmen, daha az tercih edilen ağaç türleriyle -mesela Eucalyptus obliqua ile- beslenmeye yönelmedi. Halbuki sadece Eucalyptus obliqua yiyen koalalar da vardı.

Böylece araştırmacılar, yalnızca Eucalyptus viminalis’le beslenen vahşi koalaları yakaladı ve Cape Otway Koruma Ekoloji Merkezi'nde geçici olarak tuttu. Eucalyptus obliqua’yla beslenen vahşi koalalarınsa dışkılarını topladı ve içindeki mikroorganizmaları yoğunlaştırdı. Daha sonra aside dayanıklı kapsüllere koyarak, merkezde tutulan koalalara verdi.

Dr. Bylton, sonraki süreci şu sözlerle anlattı:

18 günlük periodda bu koalaların Eucalyptus obliqua yeme isteğinin artıp artmadığını ve mikrobiyomlarının haplardan sonra ne kadar değiştiğini ölçtük. Beslenme şekillerini, hala yalnızca Eucalyptus viminalisle beslenen kontrol grubuyla karşılaştırdık.

Araştırmacılar bunun sonucunda, deney grubundaki koalaların artık obliqua türündeki okaliptüsleri de yiyebildiğini keşfetti.

“Bu beslenme, habitat seçimi ve kaynak kullanımı da dahil olmak üzere ekolojilerinin tüm yönlerini etkileyebilir. Çünkü normalde bu koalalar başka bir bölgeye gitmeleri ya da her zaman yedikleri yaprakların bitmesi durumunda yeni beslenme şekillerine adapte olamıyor” diyen Dr. Bylton, sözlerini şöyle sürdürdü:

Bu çalışma, kapsüllenmiş dışkı maddesinin koalaların bağırsaklarında yeni mikroplar oluşturmak veya onları başarılı bir şekilde tanıtmak için kullanılabileceğine yönelik bir kanıt. Kapsüller gelecekte, koalaların daha güvenli ve bereketli ortamlara taşınmadan önce  mikrobiyomlarını ayarlamak için ya da antibiyotik tedavisi esnasında probiyotik olarak kullanılabilir.

Okaliptüs yaprakları besin değeri açısından zengin değil. Protein bakımından da o kadar yetersiz ki günde 20 saat uyuyan koalalar hayatta kalmak için 700 gr. tüketmek zorunda kalıyor.

Bunun yanında koala kelimesi yerel dilde “içmeyen” anlamına geliyor. Bunun nedeniyse koalaların su ihtiyacının yüzde 90’ını okaliptüs yapraklarından karşılaması.

* İçerik orijinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Independent Türkçe’nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.

Independent Türkçe için çeviren: Çağla Üren