Metal müzik dinlemek şiddete karşı duyarsızlaştırıyor mu? Bilim insanları araştırdı

Bilim insanları gençlerin şiddet içeren şarkıları temasından zevk aldıkları için değil müziklerini beğendikleri için dinlediğini düşünüyor

Fotoğraf: AFP

Royal Society Open Science isimli hakemli bilimsel dergide yayımlanan yeni bir çalışmada bilim insanları şiddet içeren müziğe maruz kalmanın insanları şiddete duyarsız hale getirip getirmediğini araştırdı.

Araştırma için Çinli ve Avustralyalı bilim insanlarından oluşan bir ekip, Pharrell Williams'ın “Happy” isimli şarkısının yanı sıra yamyamlık ve ölümle ilgili müziklerin dinleyiciler üzerindeki etkilerini inceledi.

Çalışmada agresif içerikli rap müzik yerine işkence ve şeytani ritüeller gibi içeriklere sahip bir müzik türü olan ağır metalin insanları nasıl etkilediği ele alındı.

Bu tür müzikleri sürekli dinleyenler üzerindeki etkilerini test etmek için önce, ağır metal hayranı olduğunu açıkça söyleyen 32 öğrenci ve ağır metal dinlemediğini belirten 48 üniversite öğrencisinden oluşan küçük bir grup gözlemlendi.

Çalışmaya katılan öğrencilerin bir gözüne şiddet içeren görüntü, diğer gözüne de şiddet içermeyen görüntüler gösterildi ve daha sonra hangi görüntüye daha iyi odaklandıkları soruldu. Bu tür testlerde, katılımcının odaklandığı görüntüdeki temaya eğilimi bulunduğu varsayılıyor.

Bilim insanları kan dondurucu içeriğe sahip şarkı sözlerinden ve çığlık seslerinden hoşlandığını açıklayan katılımcıların yanı sıra diğer tüm katılımcıların da şiddet içeren görüntülere odaklandığını buldu.

Araştırmacılar konuyla ilgili şunları söyledi: Bu bulgu, şiddet dolu içeriklere uzun süre maruz kalmanın insanları şiddete duyarsız hale getirebileceğine dair iddiaları şüpheye düşürüyor.

Ancak araştırmacılar bu deneyle yetinmeyip insanların farklı şarkıları dinlerken tepkilerinin nasıl değiştiğini de görmek istedi.

Araştırmacılar, deneyde kullanmak üzere iki müzik parçası seçtiler. Bunların ilki İsveç’li ağır metal müzik grubu Bloodbath’in “Eaten” isimli parçası oldu.

Şarkı “açıkça şiddet dolu sözler içermesi” ve hırlama ile bağırma sesleri gibi “saldırganlık belirtileri gösteren akustik niteliklere” sahip olduğu için seçildi.

Araştırmacılar ikinci olarak ise olumlu duygusal çağrışımının yanında “toplum yanlısı ve neşeli sözleri” nedeniyle “Happy” isimli parçayı seçtiler.

Bu deneylerin sonucunda, ağır metal hayranlarının şiddet içeren şarkılarla şiddet içeren görüntüler arasında kısa vadede bir bağ kurmadığı tespit edildi.

Bilim insanları gençlerin şiddet içeren şarkıların temasından zevk almaktan ziyade müziklerini beğendikleri için dinlediğini düşünüyor.

On yıllardır şiddet içerikli film, video oyunu ve şarkıların insan davranışı üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri bilim insanları arasında bir tartışma konusuydu.

Hatta rap şarkılarındaki şiddet dolu sözlerin bazı çete kavgalarındaki bıçaklı saldırılara yol açtığı iddiaları tartışmalara yol açmıştı.

*İçerik orijinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Independent Türkçe'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.

Independent Türkçe için çeviren: Büşra Kırkpınar