İnsanlığa kritik uyarı: Böcekleri öldürmekten vazgeçin

“Böceklerin yok olma kriziyle karşı karşıya kalması çok endişe verici”

(Pikrepo)

Yok olma tehlikesiyle karşı karşıya kalan 1 milyon hayvanın yarısı böcek. Uzmanların “insanlığa uyarı” niteliğindeki incelemesinde bunların yok olmasının insanlık için felaket olacağı bildirildi.

Finlandiya Doğa Tarihi Müzesi'nde biyolog ve pazartesi yayımlanan incelemenin başyazarı Pedro Cardoso, “Böceklerin yok olma kriziyle karşı karşıya olması, çok endişe verici” dedi.

AFP’ye konuşan Cardoso, “Üstelik bu, buz dağının görünen yüzü” ifadelerini kullandı.

AFP’nin aktardığına göre böceklerin ortadan kaybolması, son yarım milyar yılda sadece 6 kez gerçekleşen toplu yok olma olayının bir parçası.

Sonuncusu 66 milyon yıl önce bir meteorun dinozorlarla birlikte birçok yaşam formunu yok ettiği faciaydı.

Yokoluşun sorumlusu: İnsan faaliyetleri

Cardoso’ya göre neredeyse tüm böcek popülasyonunun azalması ve yok olmasının sorumlusu bu kez insan faaliyetleri.

Ana sebepler arasında habitatların bozulması, çevre kirliliği, böcek ilaçları ve istilacı türlerin çoğalması yer alıyor.

Üstelik lelebeklerin, karıncaların, arıların, sineklerin, yusufçukların ya da diğer böceklerin yok oluşunun, kendi ölümlerinin de ötesinde sonuçları var.

ScienceDaily’nin aktardığına göre Cardoso, “Türün kaybıyla yalnızca içinde yaşadığımız karmaşık yapbozun bir parçasını kaybetmiş olmayız” dedi ve ekledi:

Aynı zamanda besin zincirindeki diğer hayvanlar için gereken biyokütleyi, gelecekte hastalıkların tedavisinde kullanılabilecek benzersiz genleri ve insanlık için hayati önemdeki ekosistem hizmetlerini de kaybediyoruz.

Cardoso’nun bahsettiği, yeri doldurulamaz türden hizmetler arasında tozlaşma, besin döngüsü ve haşere kontrolü gibi yaşamsal meseleler yer alıyor.

Birçok hayvan hayatta kalmak için bu böceklere ihtiyaç duyuyor.

Örneğin, böcek ilaçlarının kullanımıyla yok edilen böcek popülasyonları, Avrupa ve ABD’deki kuş sayısında keskin bir düşüşe neden oldu.

Olası çözümler

Araştırmacılar ayrıca, dünyanın dört bir yanından toplanan ve böcek popülasyonlarının kaybın önlemeye yardımcı olabilecek kanıtlara dayanan pratik çözümler de önerdi.

Bunlar arasında yüksek kaliteli ve yönetilebilir arazileri türlerin korunması için ayırma önerisi yer alıyor. Araştırmacılar ayrıca, türlerin birlikte yaşamalarını sağlamak için küresel tarım uygulamalarının dönüştürülmesini ve iklim değişikliğiyle mücadele edilmesini öneriyor.

Independent Türkçe, AFP, ScienceDaily